التسمية والموقع:
تتعدد آراء الباحثين حول أصل تسمية عجلون ، ويرد في المصادر أكثر من رأي، ومنها أنه مشتق من الكلمة الآرامية (آجال) وتعني المكان المنحدر المستدير، وفي جذر اللغة العربية (عجل) تعني " المكان المنحدر المستدير".
ورد ذكر عجلون (بفتح العين وسكون الجيم) في الكتاب المقدس في إشارة لاسم ضيعة من ضياع أرض كنعان، كما تمت الإشارة في الكتاب المقدس إلى "دبير ملك عجلون" ، وورد ذكر عجلون (بكسر العين وسكون الجيم ) وهو أحد ملوك مؤآب احتل مناطق إلى الغرب من نهر الأردن في القرن التاسع ق. م .
أما في الحقبة البيزنطية ( 324 – 636 م ) فقد ورد اسم عجلون للإشارة إلى أحد القساوسة الذين أقاموا في الدير المقام على قمة جبل عوف، واسمه " عجلون "، وهو ذات المكان الذي بنيت فيه قلعة عجلون حسب ما أشار المؤرخ ابن شداد (ت سنة 684 هـ / 1285 م )، وتأكيدا لأقواله فقد كشفت أعمال تأهيل إحدى قاعات القلعة عام 1999م عن أرضية فسيفسائية تضم كتابة يونانية مؤلفة من كلمتين (أريانو دياكونو) وتعني الشماس الذي كان يقوم على خدمة الكنيسة واسمه أريانو، وظهر في صحن وهيكل الكنيسة المكتشفة صورة طائر لم يبق منه غير رجليه، وتزين أرضية الكنيسة زخارف تمثل خمسة دوائر على شكل أرغفة خبز وتلتف حولها سمكتان، إشارة إلى معجزة السيد المسيح في قانا(*) والتي وردت في الأناجيل، وهي الرواية المتداولة والتي ترجح النسبة للراهب عجلون .
عرفت عجلون قديمًا باسم (جلعاد) وقد وصلت أول إشارة لهذه التسمية في القرن التاسع قبل الميلاد، وتضم جبال عجلون الشمالية حتى حدود مملكة دمشق الآرامية عند نهر اليرموك، كما وردت أسماء أخرى للمنطقة قبل الإسلام ، في العهدين اليوناني والروماني ومنها :
(*)'قانا' أو قانا الجليل قرية لبنانية تقع 95 كيلومترا جنوب بيروت في قضاء صور من محافظة الجنوب.
1- بتانيا أو البثنية .
2- سواد الأردن .
3 – البرية .
ذكرت المصادر الإسلامية ابتداء من القرن 3 هـ/ 9 م منطقة البثنية، ووردت في كتب الفتوح، وهي كورة من كور دمشق بمحاذاة حوران وأرض البلقاء ، أما بيريا أو البرية فتمثل في العهد الروماني مقاطعة في الشرق من نهر الأردن وتضم جرش وعجلون والسلط.
وذكرتها المصادر العربية باسم (برية الأردن) وفيها ديارات سكنها النصارى الأوائل الهاربين من اضطهاد الأباطرة الرومان، وذكرت المصادر الإسلامية المبكرة "سواد الأردن" في أخبار الفتح الإسلامي للمنطقة ، وحددتها بالمناطق الواقعة ما بين بحيرة طبريا في الغرب، ونهر اليرموك في الشمال، ونهر الزرقاء في الجنوب أو المنطقة الواقعة جنوب كورة الجولان، وقد وسع المؤرخ البلاذري (ت سنة 279 هـ / 892 م) حدود سواد الأردن ليشمل الجولان في العصر الأموي، ويشار إلى أن العرب تسمي المناطق التي يغلب عليها اللون الأخضر لكثافة الأشجار فيها بـ"السواد".
موقع وجغرافية المحافظة :
لموقع محافظة عجلون أهمية خاصة، لأنها تتصل بمحافظة إربد شمالاً، والبلقاء جنوبًاً، وجرش شرقًاً وغربًا، وتشرف على الأغوار الوسطى، وتبعد عجلون عن العاصمة عمان 76 كيلومترًا شمالًا .
تتكون عجلون إداريًا من لواء قصبة عجلون، لواء كفرنجة، قضاء صخرة، وقضاء عرجان، وتبلغ مساحة المحافظة 420 كيلومترًا مربعًا، وتتوزع أراضيها على النحو الآتي :
1 – أراضي صالحة للزراعة 60% .
2- غابات ومراعي 34 % .
3 – أراضي سكنية معمورة 6 % ؟
يغلب على تضاريس المحافظة المرتفعات الجبلية التي تتراوح بارتفاعها بين 1247 – 1023 متراً فوق سطح البحر، ومن أشهر جبالها "أم الدرج" ويرتفع 1247 متراً ، ورأس منيف وارتفاعه 1198 متراً ، وجبل قلعة عجلون المعروف تاريخيًا بجبل عوف 1023 متراً، في حين يرتفع جبل القاعدة 1127 مترًا فوق سطح البحر.
وتنحدر هذه السلسلة من المرتفعات الغربية باتجاه غور الأردن، لتصل في بعض مناطقها إلى 80 متراً تحت مستوى سطح البحر في موقع (مغر الحمام) بين وادي راجب ووادي كفرنجة، وهذه الجبال مكسوة بغابات من الأشجار الحرجية ومنها البلوط والصنوبر والبطم الأطلسي والفلسطيني والخروب، كما تكثر فيها الأشجار المثمرة ويغلب عليها الزيتون البري والفستق الحلبي، ويبلغ معدل سقوط الأمطار في المناطق المرتفعة 600 ملم في الموسم المطري، وبالمقابل يبلغ المعدل المطري في المناطق الشفا غورية 400 ملم فقط .
أما الأودية التي تخترق هذه الجبال فثلاث تمتد من الشرق إلى الغرب، وتنحدر بشكل حاد إلى نهر الأردن، وأولها وادي الريان (اليابس) إلى الشمال من عجلون، وهو الحد الطبيعي بين محافظتي عجلون وإربد، ويبلغ طوله 27 كيلومترًا ، ويمتد وادي كفرنجة ( وادي الطواحين) في منحدرات عجلون الوسطى ويبلغ طوله 30 كيلومترًا، أما الوادي الثالث فهو وادي راجب الذي يمتد في منحدرات عجلون الجنوبية وهو الحد الطبيعي الفاصل بين محافظتي عجلون والبلقاء، وهو من أطول الأودية في محافظة عجلون .
يسود في محافظة عجلون مناخ حوض البحر الأبيض المتوسط الشرقي، ويمتاز بصيف لطيف معتدل، وشتاء بارد وماطر، وهو المناخ المناسب للزراعة ، خاصة إذا عرفنا أن المنطقة تمتاز بتربة متنوعة منها التربة الحمراء والتربة الوردية والتربة البنية، ويشير وجود التربة الحمراء إلى توفر عنصر الحديد حيث أكدت الدراسات في القرن الماضي بأن مغارة وردة الواقعة عند منحدرات عجلون الجنوبية على مسافة 15 كيلومترًا جنوب عجلون كانت مصدرًا لإنتاج الحديد عبر العصور .
المصادر المائية
تعتمد محافظة عجلون في مصادرها المائية على الينابيع والعيون، ويمكن إحصاء نحو ستين ينبوعًاً موزعة على مناطق مختلفة ، يمتاز البعض منها بطاقة إنتاجية جيدة، منها: عين التنور في عرجان، وعين ازقيق في حلاوة، وعين راسون، وعين القنطرة في عجلون، وعين سد كفرنجة التي تم اكتشافها حديثاً ويعتمد عليها أهالي مدينة كفرنجة مصدرًاً أساسيًاً لمياه الشرب، ومنها أيضًا عين البركة، والزغدية، والبستان، والعقدة، ومن الينابيع المعروفة نبع أبو الجود والفوار وعين التيس في عين جنا وعين أم الجلود وعين سرابيس وعين الحنيش والصالوص في عنجرة، وعيون الميه ، والرويحة، وهدلا ، والبيدا، والهشة، والحنة، والكرسي في راجب، وتشكل هذه الينابيع المصدر الرئيس لمياه الشرب لمدن المحافظة، ويعتمدها البعض لري المزروعات.
يبلغ سكان محافظة عجلون اليوم حوالي 208 آلاف نسمة يتوزعون على المدن والقرى والمزارع والتجمعات السكنية .
Naming and Location:
Researchers hold varied opinions regarding the origin of naming the city of Ajloun, with multiple interpretations found in historical sources. One of which suggests that the name is derived from the Aramaic word Ajāl, meaning “a rounded sloping place.”. Furthermore, the Arabic root Ajal similarly conveys the same meaning of “a rounded sloping place.”
Ajloun (pronounced Ajlūn) is mentioned in the Bible, referring to the name of one of the villages in the lands of Canaan. The Bible also references Ajloun in “Debir, the king of Eglon.” Another mention of Ajloun (pronounced Ejlūn) is in reference to one of the kings of the Moab kingdom who occupied and controlled lands to the west of the Jordan River in the 9th century BCE.
As for the Byzantine period (324-636 CE), the name Ajloun was mentioned in reference to the name of one of the priests who resided in the monastery located on the summit of Mount ‘Auf. The site where Ajloun Castle was later built is thought to be the same location of the monastery, as noted by the historian Ibn Shaddad (d. 684 AH / 1285 AD). Supporting Ibn Shaddan’s account, the restoration work carried out in one of the castle’s halls in 1999 uncovered a mosaic floor featuring a Greek inscription composed of two words; diakon Aryano (or deacon Aryano), meaning “the deacon who served the church,” whose name was Aryano. Within the nave and the altar of the newly discovered church, an image depicting a bird was found, of which only its legs remain visible and intact. The church’s floor is adorned with decorations featuring five circular designs resembling loaves of bread, surrounded by two fish, which is a symbolic imagery of Jesus Christ’s miracles in Cana*, as narrated in the Gospels. This widely accepted circulating narrative supports the claim that the name of Ajloun city might indeed be attributed to the priest Ajloun himself.
Historically, in ancient times, Ajloun was known as Gilead, with the earliest recorded mention of this name dating back to the 9th century BCE. The northern hills of Ajloun extended to the borders of the Aramean Kingdom of Damascus near the Yarmouk River. Several other names for the region were recorded before the advent of Islam, during the Greek and Roman periods, including:
1. Batanaea or Bethania
2. Sawad al-Urdunn (the arable land of the Jordan River)
3. Perea or Al-Barriyya
* Qana, or Qana of Galilee, is a village in southern Lebanon which is located 95 kilometers south of Beirut in the Tyre District of the South Governorate.
Islamic sources from the 3rd century AH / 9th century AD referenced the region of Batanaea in early books of the Islamic conquests and expansion as a district of Damascus, bordering Houran (pronounced Hawrān) and the land of Balqa. In the Roman era, the area known as Perea or Al-Bariyya was a district east of the Jordan River, encompassing Jerash, Ajloun, and As-Salt.
Arabic sources later referred to this region as the “Wilderness of Jordan,” which contained monasteries inhabited by early Christians who had fled Roman imperial persecution. Early Islamic accounts of the conquest of the area also mentioned “Sawad al-Urdunn” describing it as the territory between Lake Tiberias (Sea of Galilee) in the west, the Yarmouk River in the north, and the Zarqa River in the south, or alternatively, the area located south of the Golan subdistrict. The historian Al-Baladhuri (d. 279 AH / 892 AD) extended the boundaries of Sawad al-Urdunn during the Umayyad era to include the Golan. It is worth noting that Arabs often used the term “sawad” to describe regions predominantly covered with greenery due to the density of the trees.
Location and Geography of Ajloun Governorate:
The location of Ajloun Governorate holds particular significance due to its strategic connections with neighboring areas. To the north, it borders Irbid Governorate; to the south, it borders the Balqa Governorate; to the east, it shares a boundary with Jerash; and to the west, it overlooks the central Jordan Valley. Ajloun is also situated 76 kilometers north of the capital Amman.
Administratively, Ajloun consists of the following districts: Ajloun District (Liwaa), Kufranjah district, Sakhrah subdistrict (qadaa), and Arjan subdistrict. The governorate covers an area of 420 square kilometers, with its land distributed as follows:
1. 60% of the land is arable/cultivable.
2. 34% consists of forests and pastures.
3. 6% is urbanized residential land.
The governorate’s topography is predominantly dominated by mountain highlands, with elevations ranging between 1023 meters and 1247 meters above sea level. Among its most famous mountains are Mount Um al-Daraj, which is 1247 meters high, Ras Munif at 1198 meters, and Ajloun Castle Mountain (historically known as Mount ‘Auf), which stands at 1023 meters. Additionally, Jabal al-Qa’eda rises to 1127 meters above sea level.
This range of mountains descends from the western highlands toward the Jordan Valley, reaching some areas as low as 80 meters below sea level, particularly in the region known as (Maghr al-Hamam) between Rajeb Valley and Kufranjah Valley. The mountains are covered with dense forests of oak, pine, Atlantic mastic, Palestinian mastic trees, and carobs. They are also rich in fruit-bearing trees, predominantly wild olive and pistachio. In the highlands, the annual average rainfall is about 600 mm during the rainy season, while it is approximately 400 mm in the Shafa-Ghouria areas.
Three main valleys run through these mountains from east to west, sharply descending into the Jordan River. The first, al-Rayan Valley (also known as Wadi al-Yabis/ Wadi Jabesh), is 27 kilometers long and lies north of Ajloun, serving as a natural boundary between Ajloun and Irbid Governorates. The second is Kufranjah Valley (also known as al-Tawahin Valley), which extends through the central slopes of Ajloun and spans 30 kilometers. The third is Rajeb Valley, one of the longest Valleys in Ajloun, which runs through the southern slopes of Ajloun and marks the natural boundary separating Ajloun and Balqa’ Governorates.
The climate of Ajloun reflects the eastern Mediterranean basin’s, characterized by mild, pleasant summers yet harshly cold and rainy winters which is ideal for agriculture. This is especially evident in the diversity of its soil, including red, pink, and brown kinds. The presence of red soil in particular indicates the availability of iron. This is proven in studies from the last century that revealed that the Warda Cave, located on the southern slopes of Ajloun, approximately 15 kilometers south of the city, was historically a source of iron production throughout the Ages.
Water Resources:
Ajloun relies heavily on springs as its primary water sources, with approximately sixty active springs distributed across different areas. Some of the more notable springs with substantial water output and capacity include: al-Tannur spring in Arjan, al-Zeqiq spring in Halawah, Ras’oon spring, al-Qantara spring in Ajloun, and the recently discovered Kufranjah spring, which serves as a primary drinking water source for the residents of Kufranjah. Other important springs include ‘Ain al-Baraka, al-Zughdiyeh, al-Bustan, al-Aqda, Abu al-Joud, al-Fawwar, Ain al-Tayyis in ‘Ain Jana, Ain Um al-Julud, Ain Sarabis, Ain al-Hanesh, al-Salus in Anjara, and the many springs in Wadi Rajeb, such as Ain al-Ruwaija, Heddala, Bayda, Hisha, Hanna, and al-Kursi. These springs constitute the primary source for drinking and some use them for crops irrigation in the governorate. The current population of Ajloun is around 208,000 people, distributed across the cities, towns, villages, farms, and residential communities.
Dénomination et l'Emplacement :
Il existe de nombreuses opinions de Chercheurs sur l'origine du nom Ajlun, pendant que les sources apparaissent dans les sources plus d'une opinion, y compris qu'elle dérive du mot araméen (Ajal) il signifie l'endroit pente arrondie et à la racine de l'arabe La langue (Ajl) signifie «l'endroit pente arrondie».
Ajlun a été mentionné (avec Fath Al-Ain et Sukun Al-Jim ) dans la Bible en référence au nom d'un village du pays de Canaan et la Bible a également fait référence à « Debir, roi d'Ajlun » Ajlun a été mentionné (avec Kasra Al-Ain et Sukun Al-Jim), l'un des rois de Moab qui occupaient les régions à l'ouest du Jourdain au IXe siècle avant JC.
Quant à l'ère byzantine (324 - 636 après JC), le nom Ajlun a été mentionné pour se référer à l'un des prêtres qui sont restés dans le monastère, qui est situé au sommet de Jabal Auf, et son nom est " Ajlun ", c'est le même endroit où le château d'Ajlun a été construit, selon l'historien Ibn Shaddad (décédé 684 AH / 1285 AD). Dans la confirmation de ses déclarations, le travail de réadaptation de l'un des châteaux en 1999 a révélé un sol en mosaïque qui comprend une écriture grecque composée de deux mots (Ariano Diaconu)
Ce qui signifie le diacre qui était basé sur le service de l'église, dont le nom est Ariano, est apparu dans la cour et la structure de l'église découverte, une photo d'un oiseau qui n'était pas laissé à part ses jambes et le sol de l'église décore des décorations qui représentent cinq cercles sous la forme d'un pain loave et enroulé deux poissons autour d'eux, une référence au miracle de Jésus dans Qana (*), qui a été mentionnée dans les Évangiles, qui est la narration circulante qui suggère le rapport du moine Ajlun.
Ajlun était connu dans le passé du nom (Gilead) et la première référence à cette désignation est arrivée au IXe siècle avant JC et comprend les montagnes du nord de l'Ajlun aux frontières du royaume araméen de Damas à la rivière Yarmouk, d'autres noms ont également été reçus pour la région avant l'islam, à l'époque grecque et romaine, notamment:
(*) «Qana» ou Qana Galilée est un village libanais situé à 95 km au sud de Beyrouth dans le district de pneus du gouvernorat sud.
1. Batania ou Al Buthainah.
2. Sawad de Jordanie, « Terres arables de la Jordanie».
3. La Faune.
Les Sources islamiques mentionnées à partir du 3ème siècle AH / 9 AD, Al Buthainah, il a été mentionné dans les Livres Al-fotouh. Il s'agit d'un village des villages de Damas, quant à Beria ou dans la Faune, il est représenté à l'époque romaine une province à l'est de la rivière Jordanie, qui comprend Jerash, Ajlun et Al-Salt.
Alors que les sources arabes l'ont mentionné au nom de (le pays de la Jordanie), et il contient les circuits des premiers chrétiens qui se sont échappés de la persécution des empereurs romains. Les premières sources islamiques ont déclaré: "La terre adaptée à la culture dans la rivière Jordan" dans la nouvelle de la conquête islamique de la région et l'a identifiée dans les zones entre les lacs de la Tibère en Occident, la rivière Yarmouk au nord et la rivière Zarqa au sud ou la zone au sud du Golan,
L'historien Al-Baladhuri (d. 279 AH / 892 AD) a élargi les frontières du terrain adaptées à la culture dans la rivière Jordanie pour inclure le Golan dans la période Omeyyade, il est à noter que les Arabes appellent les zones qui sont dominées par la couleur verte de la densité des arbres dans le " Sawad de Jordanie ".
Site et Géographie de la Province:
Le site du Gouvernorat d'Ajlun est d'une importance particulière, car il est lié au gouvernorat d'Irbid dans le nord, au Balqa au sud, à Jerash à l'est et à l'ouest et s'approchant de la vallée centrale de la Jordanie, et Ajlun est à 76 km au nord de Capitale Amman.
Ajlun est administrativement composé du Qasbah d'Ajlun, du district de Kafrja, du district de Justice et du district d'Argan et la zone du gouvernorat est de 420 kilomètres carrés, ses terres sont distribuées comme suit:
1. Terres Cultivables 60 %
2. Forêts et pâturages 34 %
3. Terres résidentielles autorisées 6 %
Le terrain du gouvernorat est dominé par les montagnes montagneuses, qui se situent entre 1247 et 1023 mètres au-dessus du niveau de la mer, et parmi ses montagnes les plus célèbres " Umm Daraj " il augmente 1247 mètres, la tête de Munif et sa hauteur est de 1198 mètres et le château du montagne Ajlun est historiquement connu comme une montagne Auf 1023 mètres, tandis que la montagne Al -Qaïda monte à 1127 mètres au-dessus du niveau de la mer.
Cette chaîne descend des hauts plateaux de l'ouest vers la vallée du Jourdain, atteignant dans certaines zones 80 mètres sous le niveau de la mer sur le site (Mughr al-Hamam) entre Wadi Rajab et Wadi Kufranjah. Ces montagnes sont couvertes de forêts d'arbres forestiers, notamment de chênes, de pins, de térébinthes atlantiques et palestiniens et de caroubiers. Elles contiennent également de nombreux arbres fruitiers, dominés par des oliviers sauvages et des pistaches. La pluviométrie moyenne dans les régions montagneuses est de 600 mm pendant la saison des pluies, alors qu'en revanche, dans les régions du nord, la pluviométrie moyenne n'est que de 400 mm.
Quant aux vallées qui pénètrent dans ces montagnes, il y a trois vallées qui s'étendent d'est en ouest et descendent abruptement jusqu'au Jourdain, dont la première est Wadi Al-Rayyan (la terre sèche) au nord d'Ajlun, qui est la frontière naturelle entre les gouvernorats d'Ajlun et d'Irbid, et sa longueur est de 27 kilomètres.
L'oued Kufranjah (oued des Moulins) s'étend sur le versant central d'Ajlun et s'étend sur 30 kilomètres de long. Quant à la troisième vallée, il s'agit de l'oued Rajab, qui s'étend sur le versant sud d'Ajlun et constitue la frontière naturelle entre les gouvernorats d'Ajlun et Balqa. C'est l'une des plus longues vallées du gouvernorat d'Ajlun.
Le climat du bassin oriental de la Méditerranée prévaut dans le gouvernorat d'Ajlun et se caractérise par des étés agréables et modérés et des hivers froids et pluvieux, ce qui constitue un climat approprié pour l'agriculture. Surtout si l’on sait que la région est caractérisée par une variété de sols, dont des terres rouges, des terres roses et des terres brunes. La présence de terre rouge indique la disponibilité du fer, car des études réalisées au siècle dernier ont confirmé que la grotte de Warda, située sur le versant sud d'Ajlun, à 15 kilomètres au sud d'Ajlun, était une source de production de fer à travers les âges.
Sources d'Approvisionnement en Eau
Le gouvernorat d'Ajlun dépend des sources et sources pour ses sources d'eau. On peut dénombrer une soixantaine de sources réparties dans différentes régions, dont certaines ont une bonne capacité de production, parmi lesquelles : Ain al-Tanour à Arjan, Ain Azqiq à Halawa, Ain Rasoun, Ain al-Qantara à Ajlun et la source du barrage de Kufranjah, qui a été récemment découverte et dont les habitants de la ville de Kufranjah en dépendent comme source principale d'approvisionnement en eau. eau potable.
Parmi elles figurent également Ain Al-Baraka, Al-Zaghdiyah, Al-Bustan et Al-Uqda. Parmi les sources bien connues figurent Abu Al-Jawd, Al-Fawwar, Ain Al-Tais à Ain Janna et Ain Umm Al-. Jalud, Ain Sarabis, Ain Al-Hanish, Al-Salos à Anjara, Ayoun Al-Mayh, Al-Ruwaiha, Hadla, Al-Baida, Al-Hasha, Al-Hannah et Al-Kursi à Rajab. Ces sources constituent la principale source d’eau potable des villes du gouvernorat, et certaines en dépendent pour irriguer les cultures.
Aujourd'hui, la population du gouvernorat d'Ajlun est d'environ 208 000 personnes, réparties entre villes, villages, fermes et communautés résidentielles.